Ook leerlingen die extra goed kunnen leren, krijgen speciale aandacht op Kindercampus Joseph. Binnen de methodes is extra lesstof aangegeven die deze leerlingen kunnen maken. Bovendien gebruiken we voor hen speciale leerstof waaraan ze zelfstandig mogen werken. Daarnaast richten wij ons, specifiek voor plusleerlingen, op het aanleren van vaardigheden en denkvaardigheden die nodig zijn voor het maken van verrijkingswerk. Voorbeelden van verrijkingswerk is het programma Pienter, Rekentijgers, Kien, Kinderliteratuur, smart games en Pittige Plus Torens.
Soms komt het voor, dat leerlingen doorgaan met het programma van de volgende groep.
Een belangrijk uitgangspunt van onze visie is het continue verbeteren van de kwaliteit van ons onderwijs. We richten ons specifiek op het verder aanscherpen van het onderwijs voor plusleerlingen en het inspelen op de onderwijsbehoeften van iedere individuele leerling.
Ons onderwijsaanbod is passend gemaakt voor plusleerlingen. We hebben in de eerste plaats ruimte gecreëerd voor een systematische signalering van plusleerlingen in groep 1 tot en met 8, welke drie keer per jaar met de intern begeleiders besproken wordt tijdens de groepsbesprekingen. In de tweede plaats hebben we een beleid opgesteld voor het compacten van de lesstof. Door het compacten is er meer tijd beschikbaar voor het inzetten van materialen voor verrijking.
Binnen de kleuterbouw krijgen plusleerlingen extra activiteiten aangeboden in kleine groepjes. Dit kan uitdaging zijn op het gebied van rekenen en taal/lezen, of een activiteit op een breder gebied. Tot slot hebben we ons gericht op passende begeleiding van de plusleerlingen om het leerproces meer inzichtelijk te maken. We werken aan een structurele manier voor de aanpak van plusleerlingen. Dit traject is nog steeds in ontwikkeling. Meerdere leerkrachten zijn inmiddels geschoold d.m.v. een cursus. Dit schooljaar zal er ook een training voor het gehele team zijn. Daarnaast zal ons beleid t.a.v. meer-en hoogbegaafde leerlingen onder begeleiding van een specialist bekeken en waar nodig aangepast worden.
In het belang van alle leerlingen
Het scholingstraject heeft invloed op het onderwijs aan al onze leerlingen. Dus ook als uw kind geen plusleerling is, kunt u merken dat ons onderwijs verandert. We onderkennen het verschil tussen een fixed- en een growth mindset, hoe we deze mindsets kunnen herkennen bij leerlingen en hoe we hier adequaat op in kunnen spelen zodat we de motivatie voor het leren effectief kunnen bevorderen. Daarnaast gebruiken we de methodiek van ‘de leerkuil’ in ons alledaagse onderwijs om leerlingen inzicht te geven in hun eigen leerproces en hier effectief mee om te gaan.
Vervolg van het ontwikkeltraject
Het eigenaarschap van de leerlingen wordt steeds verder uitgebouwd. Dit betekent dat een leerling steeds meer eigenaar wordt van zijn eigen leerproces. Gekeken wordt welke instrumenten ingezet kunnen worden om de metacognitieve vaardigheden van alle leerlingen te stimuleren. Dit is het kunnen reflecteren op je eigen denkproces en is effectief voor het ontwikkelen van leervaardigheden en een goede leerhouding.
Bovenschoolse plusklas
Een geselecteerde groep leerlingen neemt wekelijks deel aan de bovenschoolse plusklas. Deze plusklas is opgezet en gefinancierd door de vier basisscholen van Lisse, die vallen onder de stichting Sophia Scholen. Hierdoor is het voor deze leerlingen mogelijk met gelijkgestemden op een hoger niveau onderwijs te volgen.
Beleidsplan meer- en hoogbegaafdheid
Hier kunt u ons beleidsplan meer- en hoogbegaadheid vinden voor het schooljaar 2023-2024.